سنگ کوبیک صورتی

سنگ کوبیک صورتی

سنگ کوبیک یا کیوبیک در ابعاد ۱۰*۱۰ مناسب کف سازی
سنگ زاگرس شیراز
1403/2/3
0 نظر

آیا همه چیز درباره سنگ کوبیک را میدانید؟

گاهی اوقات که درخیابان هاقدم میزنیم،دیدن سنگ فرش هابسیار زیبا وجذاب است.سنگ فرش هایی ازجنس سنگ کوبیک ازرایج ترین این سنگ ها می باشد. این سنگ ازخانواده گرانیت ها است ودراشکال مکعبی می باشد.تنوع درطرح،رنگ وابعاد این سنگ ها بسیارزیاداست.سنگ کوبیک دربسیاری ازمعادن کشور ما یافت می شود که باتوجه به هرمنطقه دارای ویژگی‌های خاصی ازنظرظاهری می باشد. این سنگ معمولا به دو دسته منظم و نامنظم تقسیم می شود.سنگ های کوبیک بعدازاینکه ازمعدن استخراج می شوند توسط کارخانه وبه وسیله ماشین آلات صنعتی و بنابه درخواست مشتریان در ابعاد سفارشی ومشخص برش میخورند،که به این دسته ازسنگ ها سنگ کوبیک منظم می گویند.

اما دسته ای دیگرازسنگ های کوبیک بعدازاستخراج ازمعدن به صورت کلی توسط دستگاه مکانیکی خرد می شوند که دارای ابعادمختلف ونامنظمی خواهندشد.ابعادخردشده این سنگ معمولا بین ۹ الی ۱۱ سانتی متر می باشد، که جز سنگ های کوبیک نامنظم دسته بندی می شوند. در ادامه مقاله باما همراه باشید تا با ویژگی ها و کاربرد این سنگ بسیار زیبا بیشتر آشنا شوید.

ویژگی های سنگ کوبیک چیست؟

سنگ کوبیک به دلیل خصوصیت های منحصربه فردی که ازنظرجنس وهمچنین اشکال زیباومتنوع داردبسیارپرکاربرد ورایج است.درادامه به شرح برخی ازویژگی های این سنگ گرانیتی می پردازیم:

● این سنگ برروی سطوح مختلف به آسانی فرش شده وقرار می گیرد.

● سنگ های کوبیک دربرابرشرایط جوی وآب وهوایی مختلف بسیارمقاوم ومستحکم هستند.درفصل گرماتحت تاثیرنورخورشیددچارفرسایش وآسیب نمی شوندوهمچنین درفصول سردسال وبارش برف وباران مقاوم بوده ودچار ترک وشکنندگی نخواهندشد.

● ازآنجاکه سنگ کوبیک ازتنوع ظاهری بسیاربالایی برخوردار است می توان ازاین سنگ درمکان های مختلف استفاده نمودوطبیعتی زیباودیدنی را ازترکیب آنها به وجود آورد.

●سطح سنگ های کوبیک ناهمواربوده واین خصوصیت به هنگام بارش برف وباران بسیارمهم است ،چراکه باعث عدم لغزندگی ولیزخوردن می شود.

●سنگ کوبیک به راحتی برش و خم نمی خورد واین ویژگی برای استفاده ازآن درفضای عمومی وپر رفت وآمدبسیارمهم است.

●ازدیگرویژگی های دیگراین سنگ،عدم انعکاس نورخورشیداست که باعث می شودشرایط دمایی درفصل گرمامتعادل باشد.

●سنگ های کوبیک دارای ارتفاع مناسب وحجم زیادی می باشندکه باعث شده است درهنگام استفاده ازآن به عنوان سنگفرش،احتیاج به عملیات زیرسازی نداشته باشیم.

●امکان جدانمودن سنگ ازسطح موردنظروجود دارد،ودرصورتی که بخواهیم سنگ های کوبیک را ازمکانی به مکان دیگرانتقال دهیم،این امربه راحتی امکان پذیراست.

●جهت استفاده از سنگ های کوبیک احتیاج به عملیات پرهزینه اجرای سنگ فرش نمی باشدو به راحتی ودر کوتاه ترین زمان ممکن وحتی بدون نیازبه سیمان قابل اجرا بر روی سطوح می باشد.

●سنگ کوبیک درمقایسه باسایرسنگ ها،ازنظرقیمت بسیارارزان تر وبه صرفه می باشد.

●همچنین این سنگ امکان تعمیر وهمچنین تعویض دارد واین امر به راحتی امکان پذیراست.

●در چیدن وسنگفرش کردن به وسیله سنگ های کوبیک می توان بافاصله ویابدون فاصله،آنهارا درکنارهم قرارداد.

●سنگ کوبیک جذب رطوبت بسیاربالایی دارد وباعث می شوددرهنگام بارندگی آب ازمیان شیارهای این سنگ جذب زمین شود وازجمع شدن آب درسطح سنگفرش جلوگیری شود.

●ازویژگی های بسیار مهم این سنگ قابلیت اجرای آن هم به صورت خشکه چینی وهم به صورت ملات است.

●سنگ کوبیک ازاستحکام ومقاومت بالایی دربرخوردباموادشیمیایی وهمچنین باران های اسیدی دارد و درمرورزمان دچارفرسایش وخوردگی نمی شود.

●این سنگ دربرابرفشارهای ناگهانی نیزبسیارمقاوم بوده ودچارآسیب نمی شود.بخاطراین خصوصیت دربسیاری ازمحوطه های خارجی ازآن به‌عنوان سنگفرش استفاده می شود.

کاربردسنگ کوبیک درکجاست؟

سنگ های کوبیک بخاطرضخامت واستحکام بسیارزیادی که درشرایط جوی مختلف دارندبه عنوان سنگفرش دربسیاری ازمکان هاکاربرد دارند.ازسنگ کوبیک به عنوان کفپوش بسیارزیباومقاوم درمحوطه های داخلی وخارجی استفاده می شود.درپیاده روها،رمپ ها،حیاط خانه های ویلایی، پارک ها،جوی آب ورودخانه هاو...شاهداستفاده ازسنگ های کوبیک به عنوان سنگفرش هستیم.حتی دربرخی مواردبه عنوان سرعت گیر درخیابان نیز ازاین سنگ به کارمیبرند.

برش سنگ کوبیک چگونه است؟

برش سنگ کوبیک به دوصورت چهارطرف برش برای سنگ کوبیک نامنظم و شش طرف برش برای سنگ کوبیک منظم صورت می گیرد.درچهارطرف برش بااستفاده ازدستگاه گیوتین انجام می شودوبرش آن به صورت چهاروجهی که دو وجه آن به شکل صاف ومعمولا دارای ابعادی به اندازه ۱۰*۱۰  است و دو وجه دیگرناهموار وغیرصاف می باشد وارتفاع آن نیز طبق سفارش مشتری تعیین می شود.امامعمولا این ارتفاع بین ۵ تا ۱۰ سانتی متر می باشد. درشش طرف برش نیز چهارطرف آن صاف است که بااستفاده ازدستگاه فرز برش داده می شود و دو وجه آن نیز ناصاف است که روی سطح زمین قرار می گیرد.

سنگ کوبیک درچه جنس هاوچه ضخامت هایی دربازارتولیدمی شود؟

سنگ های کوبیک درانواع مختلفی ازنظرجنس وجوددارندکه در ادامه به معرفی سنگ کوبیک برشی وبرخی ازانواع آن می پردازیم:

سنگ کوبیک تراورتن:

سنگ کوبیک تراورتن از باکیفیت ترین وپرکاربردترین سنگ های کوبیک می باشند.این سنگ به صورت منظم درچهاروجه برش خورده ودر دو وجه ناهموار و زبر تهیه می شوند.ضخامت این سنگ دراندازه های ۵ سانتی متری و ۱۰ سانتی متری ساخته ودر بازارعرضه می شود.که ضخامت ۱۰ سانتی متری این سنگ مناسب مکان های پررفت و آمد می باشد وضخامت ۵ سانتی متری آن مناسب محوطه های داخلی وبامیزان رفت وآمدکم است.

سنگ کوبیک گرانیت:

سنگ کوبیک گرانیت نیز دررنگ های مختلفی نظیر مشکی،طوسی،مرواریدو... می باشد که به صورت منظم و باشش وجه می باشد.چهاروجه آن صاف وبرش خورده و دو وجه آن ناصاف و زبر می باشد.این سنگ نیزدرضخامت های مختلف عرضه میگردد.

سنگ کوبیک تامبل

این سنگ نیز،نوعی دیگرازسنگ های کوبیک است که طی عملیاتی تبدیل به سنگ های کوبیک تامبل می شود.بدین صورت که ابتداسنگ های برش خورده کوبیک رابه همراه موادساینده وآب داخل دستگاهی به نام تامبل ویا ویبره می ریزندتابه وسیله آن ،لبه هاوقسمت های تیزسنگ گرفته شود وازنظرظاهری صیقلی و نرم شوند.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر